Skip to main content

Road tripyWakacje w Australii

Wybrzeżem do Basi Meder. Trasa z Brisbane do Sydney

By 14 czerwca, 202012 komentarzy

To był zwykła środa, nic szczególnego. Zwykły dzień, dzień, jak co dzień. Od rana świeciło słońca, powietrze było lepkie, jak na początek pory deszczowej przystało, bo w Queensland zaczyna się ona w listopadzie. Razem z Anetą, od rana szykowałyśmy się na wyjazd, przeglądałyśmy kempingowe rzeczy, robiłyśmy jedzenie i piłyśmy ostatnią wspólną kawę na naszym tarasie. Bo w dobrym towarzystwie czas szybko mija…

Road trip Brisbane – Sydney – Melbourne. Listopad 2014

Road trip Brisbane – Sydney

Moja przyjaciółka, a właściwie to już nasza, odwiedziła nas na trzy tygodnie i to był i dla mnie i dla Sama bardzo ważny czas. Dlaczego, możecie przeczytać tutaj. Przez pierwszy tydzień zwiedziliśmy Melbourne, przejechaliśmy się Great Ocean Road i odwiedziliśmy pingwiny, a potem wspólnie odkrywaliśmy nasze Brisbane. Na koniec zaplanowaliśmy road trip, bo w końcu zawsze najlepiej zrobić to, co miejscowi robią najbardziej. Tu się zaczyna nasza 10 dniowa wycieczka z Brisbane, przez Sydney, aż do Melbourne. Ponad 2000 km i równie dużo przygód; kangury, plaże, lasy deszczowe, magiczna opera, wysokie góry, wschody i zachody słońca. Zresztą, zobaczcie sami…

Aneta i Julia w Byron

Jest około 17:00, Sam wraca z pracy, zjadamy szybką kolację i ruszamy w drogę. Dziś niedaleko, bo tylko to Byron Bay, czyli jakieś półtorej godziny na południe od Brisbane. Równie dobrze moglibyśmy wyjechać o świcie, ale jakoś tak jest chyba lepiej, jak już się jest w trasie i przejedzie się chociaż kawałek. Zatrzymujemy się na tym samym kempingu, na którym byliśmy ostatnio. Niebo lekko się chmurzy, ale na szczęście deszcz nas oszczędza. Przynajmniej do rana…

Zwiedzamy Byron Bay

W Byron podobno często pada. Jest położone jakoś tak między oceanem, a górami, że chmury z chęcią się nad nim zawieszają. Padało, jak byliśmy tu w zeszłym roku, dziś pogoda też nie zachęca do opalania.

Spacerujemy po centrum pełnym uroczych, małych kafejek i hipisowskich klimatów. Nikogo nie dziwi tu, że chodzisz na boso, czy że przez środek miasta zasuwasz z deską surfingową. Bo Byron Bay to surfingowy raj i raj dla plecakowiczów. I dla tych co lubią fajne rzeczy też.

sklepy w Byron

kawa w Byron

Spotkasz tu ludzi z całego świata, w knajpach pracują Francuski, nurkowania uczą Niemcy, a hostel prowadzą Argentyńczycy. Nie brakuje też tych, których poczucie wieku zatrzymało się w młodości i mimo zmarszczek wciąż czują się, jak dwudziestolatkowie, popalając jointa, popijając piwo do rana. Ale mimo tysiąca zalet, Byron ma też swoje wady. Jest po prostu zbyt tłoczne i zbyt popularne.

kolory Byron Bay

Z miasta jedziemy na latarnię morską. Tak, znowu to powiem, kocham morskie latarnie! Cape Byron Bay Lighthouse została zbudowana 1899 roku i ostrzegała żeglarzy przed najbardziej wysuniętym na wschód koniuszkiem Australii, który znajduje się właśnie tu. Dziś, latarnia jest głównie turystyczną atrakcją, ale dumnie zdobi przepiękny półwysep. Śnieżnobiała, przyozdobiona granatowymi pasami u dołu, patrzy na okolicę.

Cape Byron Lighthouse

A w okolicy są szerokie, prawie bezludne plaże, urwiste klify, skały rozrzucone w oceanie. Można tu spędzić długie godziny (oczywiście, jak się kocha latarnie to można też i dnie, bo w latarni można spać) odpoczywając i podziwiając widoki.

Byron Bay

I można iść na spacer specjalnie wyznaczoną trasą, wypatrując w wodzie wielorybów i delfinów, i obserwując skaczące w krzakach walabie (czytaj kangurowate). A na końcu tej trasy można usiąść na kamieniu i fotografować surferów, uganiających się za wielkimi falami.

Whale watching

surferzy w Byron Bay

Pogoda nie zachęca nas do zostania na dłużej, po kilku godzinach ruszamy dalej, wzdłuż Legendarnego Wybrzeża Pacyfiku (The Legendary Pacific Coast), który wiedzie z Brisbane do Sydney i jest jednym z najciekawszych australijskich road tripów. Co jakiś czas zatrzymujemy się na spacer, szybką sesję zdjęciową, kawę w starym kościele i wreszcie na lunch.

stary kościół kawiarnia

piknik na morzem

Podziwiamy wiejskie krajobrazy, obserwujemy porośnięte trzciną cukrową pola i na odległość wyczuwamy działającą cukrownię. Powietrze jest, dosłownie, słodkie. Stajemy w niepozornym, małym Lennox Head, które jest zupełnym przeciwieństwem Byron, a potem w robimy przystanek w miejscowości Ballina pod… wielką krewetką!

wielka krewetka

O australijskim uwielbieniu do wielkich rzeczy już Wam wspomniałam. Wielkie mango, banan, owca, młotek – to popularne atrakcje turystyczne. A w Ballinie jest wielka krewetka. O dziwo, nie ma przy niej żadnej kawiarni, ani nie stoi nad oceanem, tylko na parkingu marketu budowlanego, ale poniekąd nawiązuje do okolicy, bo w miasteczku tym można ponoć kupić najlepsze krewetki. Zresztą, kto ich w tej Australii wie…

Gdy dojeżdżamy do Yamba, słońce lituje się nad nami i od razu świat jest piękniejszy! Nie jest tak? No jest. Gdy jest pochmurno, to nieważne jak bardzo by było krajobrazowo, wszystko wydaje się mniej urocze. A gdy słońce świeci, dzieje się magia! Szykujemy lunch nad oceanem, korzystając z wszechobecnych w Australii, ogólnie dostępnych grillów i napawamy się widokami.

wreszcie wyszło słońce

W Coffs Harbour, u Basi

Tuż przed zmrokiem docieramy do Coffs Harbour. Coffs leży pewnie w połowie drogi między Brisbane a Sydney. Powiecie, że się spieszyliśmy. Trochę tak, przyznaję, ale nie bez powodu…

Usłyszałam o Niej pierwszy raz, gdy odwiedził nas Karol z ekipą Busem przez świat. I ona usłyszała wtedy pierwszy raz o mnie. Nie wiem, jak to się stało, ale zostałyśmy znajomymi na Facebooku, a później wymieniłyśmy się numerami telefonów. Nasza pierwsza rozmowa trwała chyba dwie godziny. Żadna z nas nie chciała skończyć, miałyśmy sobie za dużo do powiedzenia. Nie dane było nam się spotkać wcześniej w tym roku, nie wyszło, ale teraz było doskonała okazja, bo Basia Meder mieszka w Coffs Harbour.

Wyściskała mnie, jak dawno niewidzianą przyjaciółkę, a ja od razy poczułam się przy niej dobrze. Nie zawsze tak mam, zazwyczaj schodzi mi chwilę, żeby odnaleźć przy kimś swobodę. Tym razem było inaczej. Bo Basia to taka moja bratnia dusza, z wielu powodów bardzo mi bliska osoba. A ponad trzydziestoletnia różnica wieku, nie ma dla nas żadnego znaczenia.

Ona podróżuje dużo, od zawsze. Ma za sobą podróż dookoła świata z biletem RTW, ma za sobą samotną wycieczkę po Afryce, a na koncie książkę „Babcia w Afryce”, uhonorowaną nagrodą National Geographic Traveller. Ma za sobą przeprowadzkę do Australii, i milion przemyśleń emigranta. A w sobie ma tyle pozytywnej energii, że spokojnie mogłaby nią obdarować całe miasto! I tą energią zaraża, od pierwszej chwili.

Babcia w Afryce

Zgadnijcie, jak spędzamy wieczór? Przy butelce szampana, a właściwie to kilku i przy pysznym marokańskim jedzeniu. Wokół palą się świece, w głośnikach mamroczą aborygeńskie dźwięki, ze ścian, przyozdobionych milionem pamiątek, przemawia historia. Tak, to jest dom podróżnika. Dom osoby, która kocha swoje życie. I o tym życiu opowiada nam do późnej nocy. A my dopytujemy, bo chcemy wiedzieć, jak najwięcej. Wszyscy chcemy. Oglądamy zdjęcia, przymierzamy czapki przywiezione z całego świata, znajdujemy milion inspiracji.

W korytarzu wiszą zdjęcia Basi z jej podróży dookoła świata, a ja na tych zdjęciach dostrzegam znajomą twarz. „Basiu, czy to jest Leszek?”, pytam nie mogąc uwierzyć, że widzę to, co widzę. Tak, to jest Leszek, mój wychowawca z liceum, Pan geograf! Uwierzycie? Czy to możliwe, żeby świat był, aż taki mały?!

zdjęcia u Basi

Basia spotkała Leszka, gdzieś w Ameryce Południowej. Tego Leszka, tego u którego ponad dziesięć lat temu zdawałam maturę, tego któremu podpadałam wagarami, i u którego oblewałam kartkówki z geografii. Nie wierzy też Aneta, moja przyjaciółka, bo to był też jej wychowawca. Oczywiście siadamy we trzy, Basia, Aneta i ja, i piszemy do Leszka wiadomość, z pozdrowieniami z Australii. A potem wracamy do podróżniczych dyskusji, które mogłyby się nie kończyć…